Arctic Botanic Garden
Idag har Boden Turism haft styrelsemöte, där vi bland annat lyfte den stora betydelsen av att Arctic Botanic Garden blir verklighet för besöksnäringen i Boden. Styrelsen i Boden Turism besitter en bred kompetens inom besöksnäringen och delar en gemensam övertygelse om att detta projekt är viktigt för Bodens utveckling.

Boden kan snart bli hem för Sveriges sjätte certifierade botaniska trädgård – och den enda norr om Uppsala!
Arctic Botanic Garden är en satsning som sätter Boden på kartan genom att locka nya besökare, stärka näringslivet och göra vår stad ännu mer attraktiv att bo och leva i.
Projektet ska bli ett unikt och internationellt besöksmål där den arktiska floran tillgängliggörs för både forskare och besökare. Med fokus på forskning, turism och kultur skapas ett nav som stärker Norrbotten och ger fler anledningar att upptäcka vår del av världen. Såhär säger styrelsen i Boden Turism:
”I takt med Bodens samhällsomställning är det viktigt att vi stöttar och möjliggör nya initiativ inom besöksnäringen. Arctic Botanic Garden är ett perfekt komplement som attraherar nya målgrupper som ger positiva synergier på övriga näringar i Boden.” – Anki Granström, styrelseordförande i Boden Turism.
”En välkommen besöksanledning! En botanisk trädgård på den nivå Arctic Botanic Garden blir kommer att attrahera gäster till såväl Arctic Bath som till andra besöksnäringsföretag i Boden. Att den av naturliga skäl dessutom stärker den säsong som hittills är den minst starka, sommaren, är ett stort plus. Vi ser fram emot att välkomna gäster från hela världen och kunna erbjuda dem ännu en attraktion i världsklass.” – Klara Ranggård, VD på Arctic Bath
”Vi ser positivt på Arctic Botanic Garden som är en investering i en ny unik kunskapsbaserad institution riktat mot ett nytt kundsegment med stora potentialer att bli en ikonisk internationell reseanledning i Norrbotten. Anläggningen stärker förutsättningar för hela den turistiska värdekedjans utveckling såväl i Harads/Svartlå och Boden som hela Norrbotten och investeringen är i linje med länets utpekade inriktning i besöksnäringsstrategin 2030” – Oskar Hederyd, Strategic Partner Manager på Swedish Lapland Visitors Board

”För oss är det viktigt att det finns många och olika besöksanledningar i närområdet för våra gästers skull och att skapa en norrbottnisk trädgård för både bevarande och forskning av vår biologiska mångfalden ligger rätt i tiden eftersom intresset för den gröna näringen växer. ” – Anna Forsman, hotellchef Bodensia
Foto & text: Alvina Pettersson, Boden Turism